Terug naar overzicht

Arbeidsongeval? Zo ga je ermee om!

12 August 2020

Een arbeidsongeval moet je binnen je organisatie zo goed mogelijk weten te voorkomen. Loopt het onverwacht toch mis? Dan moet je op zo’n moment snel schakelen. In de eerste plaats moet alle aandacht uitgaan naar het slachtoffer. Ook zijn er nog een aantal andere zaken die de dag zelf in orde gebracht moeten worden. Wat er allemaal moet gebeuren? Dat lees je in deze blog.

Wat is een arbeidsongeval?

Een arbeidsongeval is een ongeval dat een werknemer overkomt tijdens en door het uitvoeren van zijn/haar job gedurende de arbeidsovereenkomst.

Arbeidsongeval: wat moet je doen?

Slachtoffer

De eerste prioriteit bij een arbeidsongeval is het slachtoffer de beste zorgen geven. Wanneer er een ongeluk plaatsvindt, moet de officemanager en/of Job Talent op de hoogte gebracht worden van het incident. Vervolgens zetten wij alles in gang! Is het slachtoffer zelf niet in staat om iemand van Job Talent of de officemanager in te lichten? Dan zorgt een collega of verantwoordelijke van hem/haar hiervoor.

Of het nu een klein of groot ongeval is, bij Job Talent zorgen we ervoor dat het slachtoffer zowel mentaal als fysiek volledige ondersteuning krijgt.

Belangrijk voor het slachtoffer

– Het medisch attest van de verzekeringsmaatschappij moet het slachtoffer aan de behandelende arts bezorgen.

– Eens het slachtoffer een bezoek heeft gebracht aan de dokter, moet hij/zij het betaalbewijs van bij de dokter bezorgen aan de officemanager en/of Job Talent. Mag het slachtoffer het huis niet meer verlaten? Dan halen we zelf het betaalbewijs op.

– Het slachtoffer moet zo goed mogelijk meewerken aan het opstellen van de arbeidsongevalaangifte. Samen bekijken we hoe het ongeval misschien voorkomen had kunnen worden en wat de toekomstige aanpak hiervan zal zijn.

Waar zorgt Job Talent voor?

Aangifte

Vindt er een arbeidsongeval plaats? Dan doen we eerst aangifte bij de arbeidsongevallenverzekering en bezorgen we ze een kopie van de aangifte zodat dit kan gebruikt worden bij de analyse van het arbeidsongeval. Ook de preventiedienst- of adviseur binnen de organisatie brengen we op de hoogte. Weet dat deze persoon altijd aanwezig moet zijn binnen de organisatie.

Voordat we dit doen, verzamelen we belangrijke gegevens zoals: identiteitsgegevens, datum en uur van ongeval/melding, plaats van het ongeval en omschrijving van het ongeval.

Is het een ernstig arbeidsongeval? Dan melden we dit ook aan het Toezicht Welzijn op het Werk (TWW). Daarnaast zorgt de arbeidsongevallenverzekering binnen de 10 kalenderdagen na het incident, voor een volledig en nauwkeurig verslag. Het opstellen van dit verslag gebeurt in samenwerking met Job Talent. De bedoeling hiervan? Ervoor zorgen dat het ongeluk geen tweede keer gebeurt.

Familie eerst

Vervolgens contacteren we als eerste de familie van het slachtoffer. Ook sturen we iemand van Job Talent richting het ziekenhuis. Enkel op deze manier kunnen we een volledig beeld schetsen over de situatie en het slachtoffer bijstaan en helpen waar nodig.

Wil iemand van de familieleden het slachtoffer telefonisch spreken? Dan zorgen we hiervoor, als de omstandigheden het toelaten. Brengen ze het slachtoffer liever een bezoek? Dan bekijken we ook hier wat de mogelijkheden zijn. Hoe dan ook zorgen we ervoor dat het slachtoffer zijn/haar familie te zien krijgt.

Nauw klantencontact

Naast de familie volgen we ook de communicatie met de klant nauw op: van de verslaggeving tot het arbeidsongevallenbestand.

Aandacht voor eigen personeel

Naast het slachtoffer, moet er ook aandacht uitgaan naar de eigen werknemers. Want een arbeidsongeval kan ook bij hun een diepe indruk nalaten. IDEWE is de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Zij kunnen ingeschakeld worden bij een zwaar arbeidsongeval. Een team van psychologen staat klaar voor mentale hulp, zodat ze de traumatische gebeurtenis beter kunnen plaatsen.

Proactiviteit

Het is door proactiviteit te tonen, zowel naar het slachtoffer, de familie als eigen werknemers toe, dat je een gevoel van vertrouwen creëert. Emotioneel sociale ondersteuning heeft niet enkel een invloed op lange termijn, maar ook op korte termijn.

Preventiemaatregelen

Een arbeidsongeval moet een leermoment zijn voor het bedrijf. Evalueer hoe het ongeval voorkomen had kunnen worden en zorg voor preventiemaatregelen zodat het geen tweede keer gebeurt.