Het belang van employer branding in de war for talent
Nieuwe kandidaat-werknemers worden steeds mondiger en eisen meer van hun werkgever. Daar komt bij dat de arbeidsmarkt minder transparant wordt én de strijd om talent weer volop woedt. Wil je als bedrijf alsnog de beste werknemers aantrekken, dan is employer branding onontbeerlijk.
Bedrijven investeren meer in employer branding
Bedrijven die nog niet met employer branding bezig zijn, hinken stilaan achterop. Uit het Social Media Recruitment Onderzoek van MrWork blijkt namelijk dat in 2017 maar liefst 70 procent van de 233 ondervraagde bedrijven employer branding inzet tijdens het recruitmentproces. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van 2016. Heel wat ondernemingen voelen dus de nood om zich te profileren als goede werkgever, en daar maken ze graag wat geld voor vrij. Het onderzoek toonde namelijk aan dat 38 procent van de bedrijven die al aan employer branding doen, er in 2017 een groter budget voor hebben vrijgemaakt.
Maar wat levert het op?
Als je beslist om te investeren in employer branding, verwacht je natuurlijk dat het ook iets oplevert. Wees gerust, bedrijven met een sterk werkgeversmerk:
- besparen op aanwervingskosten. Je spreekt geschikte potentiële werknemers veel gerichter aan en overtuigt hen sneller in het proces.
- kennen minder verloop. Medewerkers zijn trots op hun werkplek en blijven met plezier wat langer hangen.
- hebben minder loonkosten. Als potentiële werknemers overtuigd zijn van je bedrijf, verwachten ze minder loon.
Focus op wat je (potentiële) medewerkers écht belangrijk vinden
Employer branding is een delicaat evenwicht tussen marketing en human resources. Maar wanneer je als bedrijf kunt aanbieden wat je werknemers écht belangrijk vinden, ontstaat er een synergie en komt je branding authentiek over.
Zo trekken tegenwoordig veel bedrijven de kaart van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) om hun werkgeversimago te verbeteren. Op zich is dat geen foute keuze, maar weet wel dat MVO voor je potentiële kandidaten mogelijk veel minder belangrijk is dan de werksfeer, het loon, werkzekerheid en de jobinhoud. Uit een interne rondvraag wordt al snel duidelijk welke waarden je medewerkers het belangrijkst vinden.