“Na een jobdag starten er gemiddeld vijf uitzendkrachten binnen een bedrijf”
Een jobdag kan je beschouwen als een open bedrijvendag, gericht op toekomstige uitzendkrachten en werknemers. Wat zijn de voordelen hiervan? En hoe zit het met de resultaten van de jobdagen die Job Talent al eerder organiseerden? Kris Sterkendries van Job Talent geeft een woordje uitleg.
“Met een jobdag geef je buitenstaanders een inkijk in de werking en sfeer binnen je organisatie. Dat is voor veel bedrijven heel interessant, zeker wanneer de employer branding nog niet volledig op punt staat. Je laat meer zien over het werk dat je verricht, de werkomstandigheden, de sfeer en cultuur die er onderling hangt. Kandidaten maken veel sneller een beslissing wanneer dat allemaal goed zit, dat merk je. De aanpak bij een jobdag is volgens mij doorslaggevend. Zowel online als offline zetten we verschillende campagnes op. Zodra de eerste reacties binnenkomen, zorgen onze consultants voor een nauwe opvolging. Vooral de troeven van
het bedrijf worden in de verf gezet. Daarom is een jobdag en de communicatie daarrond zo waardevol!”
Een berichtje, een persoonlijke boodschap: onze opvolging is erg nauwgezet
“Ook naar aanloop van de jobdag volgen we de aanwezige kandidaten nauwgezet op: een smsje ter herinnering, ze persoonlijk succes wensen via een telefoontje, op voorhand een mailtje sturen met daarin de details. We maken het hen zo gemakkelijk mogelijk, zodat de drempel om te komen laag ligt. Merken we dat er interesse is maar kan de persoon niet komen? Dan stellen we een persoonlijke rondleiding voor”, vertelt Kris.
“Het verloop van een jobdag heeft een vast stramien. Iedere jobdag start met een ontvangst door een interne HR-medewerker en een consultant van Job Talent. Na een halfuur worden vaak de productiemanager of teamlead erbij betrokken en gaat de rondleiding van start.
Nadien krijgt iedere aanwezige ook nog de kans om te kiezen voor een speeddate: een kort kennismakingsgesprek waar ze zichzelf kunnen voorstellen. Er is dan al sprake van een match waarbij de volgende afspraak wordt vastgelegd, vaak meteen de volgende dag. Alle kandidaten gaan ook altijd naar een huis met een goodiebag die wij tot in de details verzorgen.”
Ook mensen die werken, komen naar een jobdag
“Met een jobdag trek je niet alleen werkzoekenden aan. Ook mensen die op dat moment al aan het werk zijn, hebben vaak interesse. Dat is iets om rekening mee te houden tijdens de organisatie van een jobdag. Een dinsdag- of donderdagavond zijn de beste dagen om een jobdag te organiseren, het liefst tussen 17u en 20u ’s avonds. Na een jobdag starten er gemiddeld vijf uitzendkrachten in een bedrijf! Ook bij het opstarten, staan we uiteraard in voor het opmaken van contracten en uitbetalen van lonen.”
“Wil een bedrijf een jobdag organiseren? Dan geven we mee dat het belangrijk is dat ook zij hun tanden erin willen zetten. Want ook langs hun kant verwachten we input en effort. Natuurlijk zijn wij er om ze in alle stappen te ondersteunen, maar de motivatie moet ook langs hun kant voelbaar zijn! Zitten ze in een te technische sector, dan zijn we realistisch en geven we mee dat de zoektocht moeilijker zal verlopen. Maar moeilijk gaat uiteraard ook.”
Een jobdag organiseren?
Wil je graag zelf een jobdag organiseren? Neem contact op met Kris Sterkendries via kris.sterkendries@jobtalent.be. Andere vragen? Stuur ons een berichtje, we helpen je graag verder!